מבזק מס מספר 503 - 

מיסוי מקרקעין  27.6.2013

הצעת חוק ההסדרים כוללת גם תיקונים חשובים של עיוותים היסטוריים - 27.6.2013

בין שלל הגזרות בהצעת חוק ההסדרים, נוספו מספר סעיפים שמטרתם לתקן עיוותים היסטוריים הקיימים כיום, הן ביישום הוראות החוק והן בשילוב שבין הוראות החוק להוראות הפקודה, ומן הראוי לציין לחיוב את הכללתם בהצעת החוק.

שילוב של סעיף 9 וסעיף 49ה

סעיף 49ה לחוק, מעניק פטור חד פעמי ממס, למוכר 2 דירות לצורך רכישתה של דירה שלישית, בתנאים מסוימים. ואולם, אליה וקוץ בה – כאשר אדם רוכש את הדירה השלישית עוד בטרם מכר את אחת מדירותיו, הרי שלאור נוסחו של סעיף 9 (ג1א)(2)(א) לחוק, לא זכאי הרוכש למדרגות מס מופחתות השמורות לרוכש דירה יחידה, אפילו שברור כי מדובר בדירה אשר תשמש כדירה יחידה עבורו!

(ויודגש, כי פניות לא מעטות שהגיעו למחלקה המקצועית בבקשה לקבל החלטת מיסוי המתקנת את העיוות האמור, הושבו ריקם בטענה כי פתרון לבעיה זו יושג באמצעות תיקון חקיקה בלבד).

בהצעת חוק ההסדרים, נוסף סעיף 9(ג1ג)(2)(ג) הקובע כי גם דירה חלופית שנרכשה בהתאם להוראות סעיף 49ה לחוק, תיחשב לצורך מדרגות מס רכישה – כדירה יחידה ובכך הסתיים העיוות שנוצר בשילוב 2 ההוראות בסעיף 49ה ובסעיף 9 לחוק.

סעיף 49ג חזקת דירה יחידה

תנאי בסיסי הנדרש כיום לצורך מכירת דירה בפטור ממס לפי סעיף 49ב(2) לחוק הינו שמדובר בדירתו היחידה של המוכר בישראל ובאזור. עם זאת, קובע סעיף 49ג לחוק חזקה, כי גם אם לאדם המבקש פטור לפי סעיף 49ב(2) לחוק בעת מכירת הדירה, ישנה דירה נוספת אשר מתקיימים בה אחד המקרים המפורטים בסעיף, עדיין תיחשב דירתו הנמכרת כדירתו היחידה.

ואולם, חזקה זו לא תסייע למוכר אשר עמד בכל תנאי סעיף 49ב(2) לחוק, אך בטרם מכר את הדירה, קיבל חלק בדירת ירושה בשיעור של 25% ומעלה.

בהצעת חוק ההסדרים, נוסף סעיף 49ג(4) הקובע חזקה נוספת, שגם דירה שנתקבלה בירושה והתקיימו בה תנאי סעיף 49ב(5) (א) ו-(ב), לא תפגע במוכר העומד בכל שאר תנאי סעיף 49ב(2) לחוק לצורך קבלת הפטור ממס.

סעיף 94ד(א)(1)  –  ניכוי מס במקור כחלק ממס השבח

נכון להיום, כאשר מתבצעת עסקת מקרקעין ופ"ש מסרב לאשר פטור מניכוי מס במקור, הרי שבהעדר כל מקור חוקי הן בפקודת מס הכנסה והן בחוק מיסוי מקרקעין לקיזוז הניכוי במקור, הנישום נאלץ לשלם את מלוא חוב מס השבח במשרדי מסמ"ק וזאת ללא כל התחשבות בניכוי מס במקור שנוכה במהלך השנה בגין עסקה זו ושולם בתיק הניכויים של המנכה.

בהצעת חוק ההסדרים תוקן סעיף 94ד(א)(1) לחוק מיסוי מקרקעין ונוספה בו קביעה כי: "דין מס שנוכה במקור לפי סעיף 164 לפקודה ולא קוזז לפי סעיף 177 לפקודה…" יהיה כדין "סכום כלשהו ששילם אדם על חשבון חוב מס". תיקון זה, ככל שיאושר, ישים קץ לעיוות היסטורי הקיים כיום בשילוב שבין הוראות חוק מיסוי מקרקעין לבין הוראות הניכוי במקור הקבועות בפקודה.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אהרון צ'יסמדיה ממשרדנו – עד לאחרונה מנהל תחום קבלנים ונדל"ן בחטיבה המקצועית ברשות המיסים.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה